Word je eigen beste vriend

Houd eens een tijdje bij welke gedachten er zo allemaal door je hoofd gaan. Je zult waarschijnlijk schrikken van de hoeveelheid negatieve gedachten.

Dit is echter de manier waarop wij geprogrammeerd zijn. In de prehistorie waren de kosten van het missen van een bedreiging (een tijger in de struiken) vele malen hoger (lees: fataal) dan het missen van een beloning (een struik vol met bessen). Mensen met weinig zelfvertrouwen hebben daarnaast als bonus ook nog eens extra veel negatieve gedachten over zichzelf.

De hedendaagse therapieën zijn grotendeels gebaseerd op het omgaan met deze negatieve gedachten. Vaak effectief gelukkig. Één hele krachtige manier die je meteen kunt inzetten en echt werkt, wil ik graag met jullie delen.

Deze methode heet zelfcompassie. Vriendelijk en mild zijn naar jezelf, en dat juist op de momenten waarop je dingen in jouw ogen niet goed doet: “Dit is echt zo ontzettend rot voor me” of “Het is ok, ik ben niet perfect maar ik doe mijn best” kun je bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen.

Als je zelfcompassie structureel weet toe te passen in je leven zul je heel veel positieve gevolgen merken. Uit onderzoek blijkt onder andere een afname van somberheid en angstklachten, een betere fysieke gezondheid, betere relaties en een algemeen hoger welzijn. Dus wees je eigen beste vriend, dan sta je veel sterker

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.