Acceptance and Commitment Therapy

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een zogenoemde derde generatie gedragstherapie. ACT heeft als voornaamste doel jouw psychologische flexibiliteit te vergroten. Het doel is niet om klachtenvrij te worden. Een belangrijk aanname van ACT is dat pijn bij het leven hoort. Dit is niet te vermijden. Daarom kun je maar beter leren hoe met deze pijn om te gaan. Want naast dat we pijn hebben, doen we vaak erg ons best om van deze pijn af te komen. Deze worsteling zorgt juist weer voor meer pijn*

Binnen ACT leer je je leven in te richten zoals je het écht graag wilt, volgens de waarden die belangrijk zijn voor je. Terwijl je tegelijkertijd leert om te gaan met moeilijke gedachten, gevoelens en situaties.

Deze therapie is gebaseerd op 6 pijlers:

  • Acceptatie: negatieve gedachten en gevoelens actief uitnodigen er te laten zijn.
  • Defusie: je gedachten leren zien als slechts gedachten zodat je er afstand van leert te nemen.
  • Mindfulness: leven in het
  • Waarden:
  • Zelf als context:
  • Toegewijd handelen:

Een belangrijk onderdeel in de startfase van ACT is creatieve hulpeloosheid. Daarnaast wordt er veel gewerkt met metaforen en thuiswerkopdrachten.
Uit meerdere wetenschappelijk onderzoeken blijkt dat ACT effectief is bij angstklachten (opzoeken).

* How to ACT – Gijs Jansen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.